Årets lärare

Årets lärarpris för förtjänstfulla insatser som inspiratör eller förnyare inom grund- eller forskarutbildningen.

Priset utdelas till en lärare vid skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC) som gjort förtjänstfulla insatser som inspiratör eller förnyare inom grund- eller forskarutbildningen.

Pristagare har särskilt inspirerat studenter och/eller kollegor genom att förnya eller levandegöra ämnet med kreativ pedagogik och innovativ stimulering av studenternas inlärning. Priset är en direkt efterföljare till det Pedagogiska Slipspriset, som utdelades under åren 2002-2012.

Stadgar

  • Priskommittén utser pristagare och den består av lilla ledningsgruppen med skolchefen som ordförande.
  • Priset delas ut en gång årligen och består av ett diplom. 
  • Prismotivering skall offentliggöras.
  • Kandidater kan nomineras av vem som helst, men kommittén bör inför beslutet särskilt höra studentrepresentanter och studierektorer vid skolan.
  • Kommittén kan ändra stadgar vid det årliga beslutssammanträdet.

Instiftande

Priset instiftades ursprungligen med anledning av Henrik Erikssons sextioårsdag 2002.

Så här nominerar du 

Nomineringsförslag med tillhörande kort motivering skickas via e-post till priskommitte@csc.kth.se senast den 31 maj 2017.

Pristagare

2015 Richard Glassey, TCS

According to research studies, a good teacher:
* is committed to the teaching task and enjoys teaching profoundly.
* has a solid domain-specific didactic competence.
* believes in that all students can and want to progress and that they want to show this.
* wants to progress himself and continuously develop his teaching skills.
This is in fact an excellent description of the CSC teacher of the year, Richard Glassey, who has become immensely popular among the students and fellow teachers for his engagement in teaching and developing introductory programming courses. 

2014 Johan Boye, TCS/TMH

Den bästa lärarns ego är aldrig störst. Den bästa lärarn sätter studenten först.
Nog finns det mål och mening i hans kurs; semantiskt, pragmatiskt – och om diskurs.
För bästa lärarn, enligt lätt bevis, är ”logiskt pedagogiskt” rätt devis.
För kurser som det krävs att någon tar, man frågar Johan och får ja till svar.
Hör upp, Hör upp! Din insats är av vikt. O, ändlig är vår skolas hyllningsdikt.

(fritt efter Karin Boyes ”I rörelse”) 

2013 Mario Romero HPCVIZ

"This year's Laureate has renewed education by successfully killing two, or perhaps three, birds with one stone. When the students in courses in graphics, interaction, and visualization show their skills, ideas and projects to outsiders at “Forskar-fredag”, conferences and contests, this has been rewarded with great public interest, media attention and prices.

At the same time, he is deepening the students' problem-based learning and motivation when the project work leads to appreciation outside the classroom. Since Mario Romero additionally utilizes his teaching experience in his scientific publications, he manages through innovative course structure to perform all the tasks of research, teaching and interaction with the community in one single step."

2012 Carl-Henrik Ek, CVAP 

Motivering för 2012 års mottagare:

“Carl-Henrik Ek är en mycket engagerad lärare som arbetar i en mängd olika områden från robotteknik till visualisering. Han har varit en viktig inspirationskälla för eleverna och har lojalt accepterat helt nya pedagogiska utmaningar och levererat mycket ambitiös undervisning med entusiasm. Carl-Henrik är en förebild som datavetenskaplärare. ” 

2012 Linda Kann, TCS

“Det är dags att motbevisa myten om att det är omöjligt att bli profet i sitt eget land. Linda Kann är mångfaldigt prisad av KTHs studenter som en av hela KTHs bästa lärare, i kursutvärderingar, formella utmärkelser och med Facebook-gruppen “Linda Kann, probably the best teacher in the world”. Utöver det har hon länge varit en nyckelperson för att teknologer och doktorander engageras som övningsledare, och får både den uppskattning och betalning de ska ha. Linda är också drivande i CSCs pedagogiska utvecklings- arbete, och önskas all framgång i sitt fortsatta pedagogiska profeterande.”

2011 Dilian Gurov

Motivering för 2011 års mottagare:

“för insatser som levandegör ämnet genom kreativ presentation, illustrativa aktiviteter och okonventionell exemplifiering.”

Denna beskrivning stämmer i allra högsta grad för årets pristagare, som tagit hjälp av ljus, ljud, konstnärer, skådespelare från Teater Giljotin och KTH:s reaktorhall i sin undervisning.

Dilian Gurov söker efter nya vägar för att ge studenterna en matematikupplevelse som de minns och som stimulerar dem till vidare inlärning. Hans insats ger inte bara en inspiration till studenterna, utan även till kollegor, hur annorlunda undervisningen faktiskt kan göras.

 .

2010 Sinna Lindquist

Och de nominerade var: Sinna Lindquist och Elizabeth Keller

Slips-priset 2010 för förtjänstfull inspiratör knuten till CSC tilldelades Sinna Lindquist med motiveringen:

"Sinna har en väldigt speciell kontakt med våra studenter och lotsar in dem i områden som är helt nya men som dom har saknat under sina första år på KTH. Många av dessa studenter kommer senare tillbaka och ber om att få just Sinna som sin handledare då det är dags att göra exjobb."

2009 Björn Hedin

De nominerade var: Björn Hedin och Carina Edlund

Slips-priset 2009 för förtjänstfull inspiratör knuten till CSC tilldelades Björn Hedin med motiveringen “Björn Hedin, universitetsadjunkt i medieteknik, har nyskapat den Programintegrerande kursen i medieteknik och har samlat både lärare och alla teknologer i fyra årskurser. Som en röd tråd får den studenterna att reflektera över sin utbildning och blir därmed kvalitetsdrivande för hela medieteknikprogrammet. Björn håller andra kurser också och vi citerar en studentkommentar: “Kursen XML för publicering får de flesta andra kurser på KTH att blekna”.
Därför är Björn en självklar bärare av den Pedagogiska slipsen”.

2008 Yoko Takau-Drobin

De nominerade var: Yoko Takau-Drobin, Sten Ternström, Patric Jensfelt, Arild Jägerskogh, Fredrik Winberg

Slips-priset 2008 för förtjänstfull inspiratör knuten till CSC tilldelades Yoko Takau-Drobin med motiveringen “Utmärkta lärare har vi en hel del men i rollen som inspiratör kan inte många mäta sig med Yoko. Därför är hon en mycket värdig bärare av den Pedagogiska slipsen.”

2007 Svante Granqvist

De nominerade var: Patrik Jensfelt, Arild Jägerskog, Svante Granqvist, Sten Ternström.

Slips-priset 2007 för förtjänstfull inspiratör knuten till CSC tilldelades Svante Granqvist med motiveringen “ Svante uppfattas vara en ovanlig lärartyp, nämligen skicklig ingenjör och god medmänniska, inte bara vanlig akademiker. Ingen utom Svante skulle komma på tanken att göra en kurs i att bygga en högtalare och vi är många som skulle velat gå den kursen för honom.”

2006 Örjan Ekeberg

Priset går till Örjan Ekeberg, kursledare i Artificiella neuronnät under våren och i Maskininlärning under hösten. Örjan har alltid varit en av högskolans mest spännande föreläsare. Hans läckra formuleringskonst och hans utsökta artikulation håller intresset uppe hur abstrakt än stoffet är. Vår pedagogiska slips kan känna sig stolt över att bli buren av en så uppskattad och beundrad lärare.

2005 Stefan Nilsson

Priset går till Stefan Nilsson, kursledare i Inda under våren och hösten och i Avancerade algoritmer under våren. Tillämpad pedagogik för doktorander. Att vara högskolans skickligaste underhållare är förstås ingen nackdel när man ska föreläsa datalogi. Men även om Stefan inte kunnat trolla fram en enda kanin skulle hans övriga lärartalanger ha gjort honom till ett föredöme för både teknologer och kolleger. Med risk för att han genast trollar bort den ger vi därför Stefan den pedagogiska slipsen. Han är en värdig bärare av den.

2004 Ann Bengtson

Priset går till Ann Bengtson, kursledare i datalogi. För att lika framgångsrikt kunna ge nollorna dataintroduktion och mogna civilingenjörer vidareutbildning måste man vara en god och mångsidig pedagog. Och det är Ann i högsta grad - enkel och tydlig när det behövs, briljant och spännande när det är på sin plats. Ett omdöme låter så här: "Snäll men envis, ger inte upp förrän vi förstått!" En så envis pedagog som Ann är en värdig bärare av Nadas pedagogiska slips.

2003 Mattias Bratt

Priset går till Mattias Bratt, kursledare i Robotik och autonoma system. Den populäraste kursen på Nada, med cirka tre gånger så många sökande som platser, leds av Mattias Bratt, doktorand på CVAP. Det är en kurs vars spännande avslutande robottävling alltid ger eko i medierna. Ett kursomdöme lät så här: Rediga föreläsningar, roliga labbar! En så inspirerande lärare som Mattias är en värdig bärare av Nadas pedagogiska slips.

2002 Mikael Goldmann

Priset går till Mikael Goldmann, kursledare i Programmering under press. Mikael Goldmann har gjort något som troligen är unikt i Europa - en akademisk kurs i tävlingsprogrammering - och att det blev en succé kan vi tacka hans uppfinningsförmåga, helhjärtade engagemang och entusiasm för. Han är en värdig bärare av CSC pedagogiska slips.

Till sidans topp